De variaties en mogelijkheden in Grabland zijn bijna oneindig. Daar komt nog bij dat de ruim 900.000 resultaten op Google je een overdosis aan informatie geven, zodat je door de bomen het bos niet mee ziet. Of door de kickers het park niet meer. In deel twee van deze trickypedia een overzicht van de meest bekende en stijlvolle grabs voor gevorderden.

Tekst: Mirte van Dijk / Beeld: Michiel Rotgans

sb grabs

Na de uitgebreide techniekanalyse in deel 1 the basics uit het vorige nummer, gaan we een stapje verder met grabs die wat meer oefening vereisen. Maar eerst de belangrijkste aandachtspunten nog een keer op een rij:

1. Laat het board naar je toe komen, in plaats van jezelf in een onmogelijke positie te wringen om in de buurt van je plank een beetje rond te graaien. Je benen intrekken of uitduwen en je zwaartepunt verplaatsen, zorgt ervoor dat het board makkelijker te grijpen is.

2. Als je te vroeg grabt, kun je uit balans raken. Pak je het board net voor het hoogste punt van de vluchtfase, dan creëer je juist meer stabiliteit. Doe dat wel met je hele hand anders lijkt het nergens op.

3. Vergeet ook niet de landing in de gaten te houden, daardoor blijft je bovenlichaam automatisch mooi rechtop en vlieg je niet voorover. Kijk je naar je hand, dan gaat het mis. Hoe langer je de grab vasthoudt, hoe meer punten je scoort en credits je krijgt. Vergeet alleen niet dat je op een gegeven moment toch echt je board weer los moet laten.

Is je geheugen weer een beetje opgefrist?

Het overzicht
Het vervolg:
1. Japan
2. Seatbelt
3. Crail
4. Rocket air
5. Cross rocket
6. Truck driver
7. Supermindy
8. Taipan
9. Canadian bacon
10. Roastbeef

Zoals we in het eerste deel van deze trickypedia al aangaven, gaat het er om dat je de grabs op de juiste manier uitvoert. Anders tellen ze niet en sla je de plank een beetje mis. Hoewel het officieel niet toegestaan is om buiten je bindingen te grabben of naast de nose en tail, zijn er bij de advanced grabs wat meer grijze gebieden ontstaan. Bepaalde grabs zijn tot een soort stijlicoon uitgegroeid. Net zoals de Method is de Japan er ook zo een.

Op de afbeeldingen zie je de meest populaire grabs in hun eenvoudigste vorm. Dat betekent dat ze tijdens een doodgewone straight air zijn uitgevoerd. Natuurlijk kun je vele grabs ook toepassen tijdens rotaties, in de halfpipe en sommige zelfs tijdens railsessies. De opbouw van de advanced grabs is niet volgens moeilijkheidsgraad, maar per handbeweging geordend. Zo beginnen we met de grabs die je met de voorste hand uitvoert, dan die met de achterste hand en daarna grabs die met twee handen tegelijk gedaan worden. Als laatste noemen we de grabs waarbij je de voorste of achterste hand door de benen steekt, deze vergen technisch gezien wat meer inspanning en concentratie.

1. japan steve1. Japan
De Japan wordt naast de Method gezien als een van de meest stijlvolle grabs. Net als bij de mute grap, wordt het board net achter de voorste voet aan de toe edge gepakt. De moeilijkheid (lees: extra stijlpunten) is dat de voorste arm zich buiten de voorste knie om buigt, waardoor deze naar binnen geduwd wordt. Door te trekken aan de voorste hand wordt het board vervolgens volledig achter het lichaam geplaatst. Voor een perfecte uitvoering zorg je voor een compleet horizontaal bovenlichaam. De op de schoen gepakte variant valt binnen het grijze gebied. Een eenvoudigere Japan, met grab tussen nose en voorste voet, wordt ook wel een China genoemd.

 

2. seatbelt joris2. Seatbelt

De beweging lijkt op het vastmaken van een autogordel: je voorste hand reikt en grijpt richting de tail van je board. Deze kruisbeweging brengt je ver buiten je comfortzone, omdat je bovenlichaam ten opzichte van je onderlichaam een tegengestelde draaibeweging maakt. Het is erg belangrijk dat je het achterste been intrekt en het voorste been boned, zodat het snowboard naar je toe komt en je beter in balans blijft.

 

 

3. crail steve3. Crail

Voor de Crail geldt precies hetzelfde als de Seatbelt, alleen spiegel je de beweging. Je achterste hand grijpt naar de nose van je board.

 

 

 

 

 

4. rocket air reinier4. Rocket air

Bij de afzet denk je al aan je positie. Je lichaam blijft rechtop om te voorkomen dat je achterover kiepert. Trek je voorste been in, bone de achterste en trek de nose van je board naar je toe. De Rocket Air is identiek aan de Nosegrab, alleen gebruik je nu beide handen.

 

 

 

 

5. cross rocket dolf5. Cross Rocket

Met deze oldskool grab scoor je extra stijlpunten. Het uitgangspunt is de Rocket Air, maar je armen zijn nu gekruist. Het gevolg is dat de nose van je board nog dichterbij je moet zijn. Qua coördinatie is deze grab niet de makkelijkste. Blijf daarom geconcentreerd en let op de beweging van je bovenlijf: zak niet af naar de nose, maar laat de nose naar je toekomen.

 

 

6. truck driver reinier6. Truck Driver

Als je de Indy en Melon goed onder de knie hebt, dan is de Truck Driver easy. De plaatsing van je handen voelt alsof je een autostuur vastgrijpt. Het is een natuurlijke beweging, omdat je bij het intrekken van je benen je handen zich al bijna automatisch op de juiste plek van het snowboard bevinden.

 

 

 

7. supermindy steve7. Supermindy

Er is een aantal grabs die bijna onmogelijk uit te voeren zijn. Hun roots liggen bij de korte skateboards en zijn tijdens de overstap naar het snowboarden niet optimaal geëvolueerd. Je ziet deze grabs dan ook nauwelijks in de praktijk. Andere voorbeelden zijn de Canonball, waarbij je tegelijk de nose en tail grabt, en de Squirrel, het tegenovergestelde van de Supermindy.

 

 

8. taipan joris8. Taipan

Hoewel het uitganspunt een Mute is, is de Taipan geen makkelijke grab. Je voorste hand plaats je namelijk tussen je benen door op de toe edge van het board. De enige manier waarop dat mogelijk is, is door je benen goed te buigen en je gewicht niet teveel te verplaatsen in de vluchtfase.

 

 

 

 

9. canadian bacon joris9. Canadian Bacon

De Canadian Bacon lijkt erg op de Taipan. Het verschil is echter dat je nu met je achterste hand de toe edge op de plek van de indy vastpakt. Je kunt met deze beweging, ondanks dat je beter kunt zien waar je hand naar toe reikt, wat sneller uit balans raken. Het zal je namelijk iets meer moeite kosten op de juiste plek te grabben.

 

 

 

10. roastbeef dolf10. Roastbeef

Het moeilijkste aan de Roastbeef is dat je niet kunt zien waar je met je achterste hand naar toe grabt. Je plaatst heb bijna blindelings op de heel edge van je board. Tip: zorg ervoor de je de Stalefish als uitgangspunt gebruikt en deze goed onder controle hebt. Je balans behouden is cruciaal, want de door de verplaatsing van het zwaartepunt heb je de neiging om voorover te vallen.

 

 

 

Deel een en twee vormen samen het uitgangspunt van een stijlvolle mogelijkheid de straight air weer leven in te blazen. Dus grab je kans deze winter en have fun!