Het bindingmerk Now is sinds 2012 op de markt en is opgezet door ex pro-boarder J.F. Pelchat. Het grootste verschil met andere bindingen is dat de bindingen van Now een uniek systeem hebben waarbij er gebruik wordt gemaakt van een scharnier in het midden van de binding, voor een soepele drukverdeling van de teen- en hielkant van de binding op het board.

Op zowel de hielkant als de teenkant zitten twee contactpunten op het board die je kunt uitrusten met rubber inzetstukjes (bushings) van verschillende stijfheden. Van zacht (35 shore), gemiddeld (45 shore) tot hard (55 shore). Hierdoor absorbeert de binding trillingen en krijg je meer controle over je board en een comfortabele ride. Now noemt deze techniek Skate Tech omdat dit het meest lijkt op de werking van een truck van een skateboard.

Hier een filmje hoe het precies werkt.

Wij probeerden de O-Drive uit. Dit is de stijfste binding uit de lijn. De base en disc zijn gemaakt van een kunststof (PA66 a.k.a. polyamide 66) gecombineerd met 30% carbonfiber. De FS2 highback is volledig van 3K carbonfiber. Dit is supermooi stijf en licht materiaal maar let erop dat carbon ook best kwetsbaar is voor vallen. De totale binding is licht van gewicht maar niet mega licht. De enkelstrap is dun en stijf maar geeft genoeg comfort en ondersteuning. Omdat de strap zo dun is ligt ie mooi laag over je schoen. Leuk is dat je de strap kunt omdraaien. De ene kant geeft je wat meer bewegingsvrijheid voor freestyletricks en de andere kant geeft je een wat meer ‘locked in’ gevoel ideaal voor freeride. Je kunt dit ‘on the fly’ doen zonder tools, door de strap van de ene naar de andere binding over te zetten. De straps van de bindingen wissel je dus tussenbeide om.

De enkel- en teenstrap kun je ook toolless verstellen. Al schiet het palletje bij de teenstrap soms wel omhoog tijdens het boarden. Dit heeft verder geen gevolgen. De teenstrap is 3D voorgevormd en is gemaakt van een soort kunstleer en eva-schuim. Het voelt goed en solide aan maar het eva schuim is niet ‘sticky’ genoeg en soms valt de strap iets naar voren. Hangt af welke schoenen je draagt. Maar goed aanstrappen is het devies hier.

De binding heeft verder weinig instelmogelijkheden wat betreft de highback en straps. Je kunt bijvoorbeeld de highback/heelcup en de straps niet naar voren of naar achter verplaatsen. De highback staat op 5 graden en is assymmetrisch voorgevormd naar de vorm van de benen. Over het algemeen heeft de O-Drive een hoge highback. De binding heeft geen ‘gaspedal’ die naar voor of achter kan. Dus let goed op of je schoen er goed in past. De highback kan wel worden ingesteld in ‘forward lean’. Dat kan handmatig op twee standen en met behulp van een inbussleutel heb je nog twee standen. De straps kunnen wel worden versteld in lengte. Maar overall kan gezegd worden dat de instelmogelijkheden van Now-bindingen beperkt zijn.

De afwerking van de binding is over het algemeen top. Erg mooi is dat de highback vlak op de heelcup valt. Now is het enige merk in de industrie die dit heeft. Hierdoor heb je een mooi integratie tussen highback en heelcup. Meestal valt de highback in de heelcup. De highback is afgewerkt met eva schuim maar is wat kwetsbaar bij de randen dus even voorzichtig daarmee. De buckels van de straps zijn prima. Strappen gaat snel en gemakkelijk. Een keer overhalen van de buckle gaat met vier klikken.

Hoe board het?
Direct bij het instrappen merk je al dat je lekker ‘locked in’ / vast in de binding zit. De response is zeer direct en nauwkeurig. Heel fijn voor het betere carvewerk. Vooral met backside bochten kun je veel druk opbouwen. Het mooie van de binding is dat je op een voetbed van rubber staat, waardoor de binding goed de klappen absorbeert. De binding zelf steunt alleen op de disc en de vier contactpunten. Dat voetbed is overigens helaas wel vlak. Een hoek in het voetbed is wat beter voor de stand van je enkels en knieën. We hebben de Now bindingen backtoback getest met andere merken en wat direct opvalt is de zeer goede demping. Dit is vooral fijn als de condities ijziger zijn of op hobbelige pistes. Het gaat allemaal heel soepel en smooth. Je kunt boards die van zichzelf niet zo’n goede demping hebben een stuk soepeler maken.

De O Drive is verkrijgbaar in drie maten S (5-7.5 US, 36.5-40 EU, 230-255 MD), M (7-9.5 US, 39-42.5 EU, 250-275 MD) en L (10-13 US, 43-47 EU, 280-305 MD) maar ga zeker eerst even passen. Je krijgt er hard en medium bushings bij. Verkrijgbaar in zwart en zwart alleen. Levenslange garantie.

Prijs € 579,95

www.now-snowboarding.com