Voordat wij in de sneeuw staan hebben we een lange weg afgelegd. En dat geldt ook voor je snowboard. Maar hoe ziet dat traject er precies uit?
Bij CAPiTA hebben ze nooit echt geluisterd naar wat de wintersportwereld wilde, daar ontstond snowboarden gewoon uit een mening. Snowboarden moest en zou geregeld worden door snowboarders. En zo doen ze het daar nog steeds.

WOORD // WOUTER GROOT
BEELD // CAPITA

Toen CAPiTA begon was het merk slechts een mening. Jason Brown en Blue Montgomery vonden dat onze sport niet geregeld moest worden door grote bedrijven die alleen maar denken aan hun dikke portemonnee. Dankzij het maken van artistieke en innovatieve boards kreeg CAPiTA een soort underdog-imago. Inmiddels zijn ze uit dit imago gegroeid. Door jarenlang voortdurend te blijven innoveren maken ze nu een onmisbaar deel uit van standing sideways. Met hun eigen fabriek, The Mothership, is CAPiTA een voorbeeld geworden voor onze collectieve toekomst, de toekomst van het snowboarden.

Awesome
Eén van hun beste boards is de “Defenders of Awesome”. Het is de bedoeling dat je deze titel met een korreltje zout neemt, maar het klopt enigszins wel. CAPiTA begon dus als een idee: dat onze sport in bezit moest blijven van snowboarders zelf. Via het aantrekken van teamrijders als Scott Stevens en Jess Kimura ontstond er een team met creativiteit tot aan de maan. De combinatie van innovaties en creativiteit heeft binnen het team gezorgd voor het behoud van waar snowboarden voor staat: vrijheid.
Door de opwarming van de aarde zijn duurzame innovaties, binnen en buiten de snowboardwereld, cruciaal geworden voor het voortbestaan van die passie.

The Mothership
Bij CAPiTA snappen ze dit heel goed. Toen in 2013 de Elan-fabriek, waar CAPiTA ook haar boards maakte, failliet dreigde te gaan, kwamen veel snowboardmerken onder druk te staan, omdat ze simpelweg geen boards meer konden maken. Na het faillissement was de naam CAPiTA het enige wat overbleef. Wat men nog niet wist, was dat CAPiTA al plannen had voor een eigen fabriek, puur en alleen voor hun eigen productie. Door de Elan-fabriek over te nemen kochten ze wat tijd, zodat ze hun eigen fabriek zonder al te veel druk konden afmaken.

Het doel voor de jongens van CAPiTA was om de meest geavanceerde fabriek te maken die de snowboardwereld ooit had gezien. In november 2015 startte de productie van snowboards in CAPiTA’s eigen The Mothership. Met behulp van de rivier Gail is The Mothership de enige snowboard fabriek ter wereld die volledig op waterenergie draait.Naast het bezitten van een unieke fabriek, heeft CAPiTA ook nog eens een eigen testpiste op loopafstand van The Mothership. Op deze piste staan verschillende features, zoals hips, rails en zelfs een bowl. Door middel van deze eigen testpiste kan CAPiTA haar boards letterlijk vers van de pers testen.
The Mothership draait dus volledig op schone energie en stoot zodoende zero CO2 uit. Bijdragen aan global warming, daar doen ze bij CAPiTA niet aan. The Mothership heeft geen aandeel in de opwarming van de aarde. Voor belichting wordt in de fabriek zo veel mogelijk gebruikgemaakt van het licht dat van buiten komt. Waar nodig wordt dit aangevuld met duurzame ledverlichting. Het systeem is zo ontwikkeld dat bij elke unit energie die verbruikt wordt, er vijf units energie voor verwarming en koeling gemaakt worden. Oftewel, even ter vergelijking, in freestyletaal: het is alsof je een 180 inzet, maar zonder moeite een 900 landt.

Materialen
De fabriek van CAPiTA is dus zo groen als het maar kan, maar dat betekent nog niet meteen dat de boards dan ook duurzaam zijn. Maar hé, dat zijn ze dus wel! Maar liefst 98 procent van de materialen voor de snowboards komt uit de regio waarin The Mothership staat. Hierdoor wordt er ook nog eens zo min mogelijk vervuild wat betreft transport. De materialen zelf zijn ook zo duurzaam mogelijk. Het hout voor de core van je snowboard wordt ingekocht bij bedrijven die het hout dat ze kappen ook weer compenseren door bomen terug te planten. De lijm wordt op basisvan plantaardige stoffen gemaakt, in plaats van kunstmatige materialen.

Het is belangrijk voor onze aarde dat de komende tijd zo veel mogelijk duurzame productiemiddelen en manieren ontstaan. Maar om een product te maken op een groene manier, dat even goed haar taak uitvoert als de niet zo groene versie van een product, dat brengt een grote uitdaging met zich mee. Voor snowboards geldt hetzelfde, neem bijvoorbeeld de topsheet van een snowboard. De topsheet van veel snowboards wordt gemaakt van een giftig en dik materiaal. De sheet is dikker, zodat de afdruk van het glasvezel, dat eronder ligt, niet door de topsheet kan drukken. De topsheet wordt dus wat dikker gemaakt met een giftige stof die slecht is voor de mensen die ermee werken en die ook nog eens je board een stuk zwaarder maakt.

Om een topsheet te maken die even goed functioneert, maar wel duurzaam is, moest hij bijna helemaal opnieuw uitgevonden worden. De planken die bij CAPiTA gemaakt worden zijn dus door een heel vernieuwingsproces gegaan, zowel de boards zelf, als de manier waarop de boards worden gemaakt. CAPiTA is een goed voorbeeld voor alle andere snowboard producenten
Ze laten zien hoe het dus ook kan. CAPiTA heeft een hekel aan afval, dit is dan ook de reden dat ze zo veel mogelijk recyclen. Als alle bedrijven zo naar afval zouden kijken kunnen ze met een kleine stap Moeder Natuur
een grote dienst bewijzen.

Rocksterren
In 2000 begonnen Blue Montgomery en Jason Brown met het beschermen van onze sport. Maar niet de bescherming op de manier waar we het net over hadden, Blue en Jason wilden destijds de cultuur beschermen. Snowboarden werd in die tijd iets commerciëler, waar de creativiteit in de sport een beetje onder bezweek. Door een groep creatieve snowboarders bij elkaar te brengen en hun magie los te laten op snowboards, ontstonden er planken met unieke graphics. CAPiTA was anders dan andere grote
snowboardmerken. In het begin, toen de business nog niet zo booming was, hing er een soort rocksterrenimago rond het merk. Dit kwam mede door de unieke graphics. Met dank aan het imago van CAPiTA en het team stapten er zelfs teamrijders van grote merken over naar CAPiTA. Puur en alleen omdat ze deel wilden uitmaken van de beweging die het rock sterrenmerk was begonnen. Nog altijd hangt dit imago van rocksterren en innovatieve snowboards om CAPiTA. Mede dankzij het huidige team,met rijders als Scotty Stevens en Kevin Backstrøm, wordt dit imago bewaard.

Ken je het moment dat in elke snowboardfilm terugkomt, waarbij een rijder alles moet geven om een trick te landen? Als de trick eindelijk geland is komen al zijn maatjes op hem afrennen en ze springen op hem om het te vieren. Dat gevoel wil CAPiTA voor ons beschermen. Maar niet alleen voor ons, ook voor de toekomstige generaties snowboarders. CAPiTA heeft laten zien hoe het ook kan, nu de rest van de wereld nog.


Dit artikel is afkomstig uit Taste snowboard magazine 2017 #2. Mocht je meer reisverhalen, interviews, tips & tricks en nog veel meer willen lezen? Taste snowboard magazine 2017 #2 is los te bestellen in onze webshop. Voor het gemak kun je ook abonnee worden zodat je geen nummer meer hoeft te missen!