Het bindingmerk Now is sinds 2012 op de markt en is opgezet door ex pro-boarder J.F. Pelchat. Het grootste verschil met andere bindingen is dat de bindingen van Now een uniek systeem hebben waarbij er gebruik wordt gemaakt van een scharnier in het midden van de binding, voor een soepele drukverdeling van de teen- en hielkant van de binding op het board. Op zowel de hielkant als de teenkant zitten twee contactpunten op het board die je kunt uitrusten met verschillende stijfheden rubber inzetstukjes (bushings noemt Now die). Van zacht (35 shore), gemiddeld (45 shore) tot hard (55 shore). Bij de Now Pilot krijg je de harde versie. Hierdoor absorbeert de binding trillingen en krijg je meer controle over je board en een comfortabele ride. Now noemt deze techniek Skate Tech omdat dit het meest lijkt op werking van een truck van een skateboard.

Hier een filmpje hoe het precies werkt

Wij probeerden de Pilot uit. Dit is het werkpaard uit de lijn met een iets meer dan gemiddelde stijfheid van 7. Deze allmountain freestyle-binding heeft een ‘hanger’ 2.0 (base en heelcup) van nylon met 30% glasfiber. De ‘post’ (base die bij het Skatetech beweegt) en disc zijn gemaakt van nylon met 50% glasfiber. De Flex Hinge 2.0-highback is 10 graden gedraaid zodat het goed de contour van je benen volgt en is 15 millimeter hoger dan z’n voorganger. Now geeft deze highback een flex rating van 6. Al met al is de totale binding lekker licht. De Freestyle Flipit-enkelstrap is dik had wel iets dunner gemogen maar geeft genoeg comfort en ondersteuning. Leuk is dat je de strap kunt omdraaien. De ene kant geeft je wat meer bewegingsvrijheid voor freestyle tricks en de andere kant geeft je een wat meer ‘locked in’ gevoel ideaal voor freeride. Je kunt dit ‘on the fly’ doen doen zonder tools door de strap van de ene naar de andere binding over te zetten. Hierdoor draai je de binding om. De enkel- en teenstrap kun je ook toolless verstellen. Al schiet het palletje bij de teenstrap soms wel omhoog tijdens het boarden. Dit heeft verder geen gevolgen. De teenstrap is 3d voorgevormd en is gemaakt van een soort kunstleer. Voelt goed en solide aan maar het is niet ‘sticky’ genoeg en soms valt de strap iets naar voren of gaat iets los. Hangt af welke schoenen je draagt en of je je schoenen genoeg in de heelcup plaatst bij het inklikken. Maar goed aanstrappen is het devies hier.

De binding heeft verder geen instelmogelijkheden wat betreft de highback en straps. Je kunt de hoek dus niet veranderen van de highback of de straps naar voor of naar achter zetten. De binding heeft geen ‘gaspedal’ die naar voor of achter kan. Dus let goed op of je schoen er goed in past. De highback kan wel worden ingesteld in ‘forward lean’. Dat kan handmatig op vijf standen door het palletje naar achter te klikken en los te draaien. Zo kun je het hele systeem naar boven of beneden verstellen. Werkt prima. En de straps kunnen worden versteld in lengte. Maar overall kan gezegd worden dat de instelmogelijkheden van Now-bindingen beperkt zijn.
De afwerking van de binding in het algemeen erg goed. Mooi is dat de highback vlak op de heelcup valt. Now noemt dat Flushcup en is het enige merk in de industrie die dit heeft. Hierdoor heb je een mooi integratie tussen highback en heelcup. Meestal valt de highback in de heelcup. De highback is afgewerkt met eva schuim maar is wat kwetsbaar bij de randen dus even voorzichtig daarmee. De buckels van de straps zijn prima. Strappen gaat snel en gemakkelijk. Een keer overhalen van de buckle gaat met vier klikken. We hadden wel na paar dagen boarden wat afgebladderde lak. Maar dat kan verder geen kwaad.

Hoe board het?

Bij het boardenmerk merk je dat dit een lekkere allound binding is. De response is behoorlijk direct en nauwkeurig. Maar hij geeft voldoende mee in freestyle tricks. De stijfheid 7 die Now doorgeeft klopt niet helemaal. Wij vinden het eerder een 5 of 6. Al voelen we duidelijk verschil met bijvoorbeeld de freestyle-binding Select ook uit de lijn van Now. De highback is duidelijk iets stijver (maar niet hoger) maar de hanger is net zo stijf (al zijn ze wel iets anders gevormd). Het mooie van de binding is dat het eigenlijk baseless is en dat je alleen op een rubberen voetbed staat waardoor de binding goed de klappen absorbeert. De binding zelf steunt alleen op de disc en de vier contactpunten. Dat voetbed is overigens helaas wel vlak en niet ‘canted’. In een hoek is wel wat beter voor de stand van je enkels en knieën zodat ze minder belast worden. We hebben de Now bindingen backtoback getest met andere merken en wat direct opvalt is de zeer goede demping. Dit is vooral fijn als de condities ijziger zijn of op hobbelige pistes. Het gaat allemaal heel soepel en smooth en kost zo ook minder kracht. Je kunt boards die van zichzelf niet zo’n goede demping hebben een stuk soepeler maken.

De Pilot is verkrijgbaar in drie maten S (5-7.5 US, 36.5-40 EU, 230-255 MD), M (7-9.5 US, 39-42.5 EU, 250-275 MD) en L (10-13 US, 43-47 EU, 280-305 MD). Verkrijgbaar in zwart en blauw. Levenslange garantie.

Prijs € 299,95

Meer informatie is te lezen op de website